عضویت    ورود
ورود به سایت
» » » مینودشت، بهشت گلستان محروم از توسعه


مینودشت، بهشت گلستان محروم از توسعه

مینودشت، بهشت گلستان محروم از توسعه

به گزارش خبرنگار ایرنا، موقعیت جغرافیایی کم نظیر مینودشت درحاشیه جاده بین المللی شمال - مشهد در کنار طبیعت زیبا و بکر این شهرستان با انبوهی از منابع طبیعی خدادادی مانند جنگل های هیرکانی، آبشارها، چشم اندازهای زیبا، مناطق مرتفع و روستاهای جنگلی و کوهستانی آن به همراه ظرفیت های بالقوه حوزه کشاورزی، صنعت و صنایع دستی اقوام تنها بخشی از مواهبی است که این شهرستان کمتر توسعه یافته از آن برخوردار است.
بی جهت نیست که از این شهرستان با دارا بودن بسیاری از مواهب الهی و خدادادی به بهشت گلستان یاد می شود، با این حال مینودشت برای بهره مندی از این مواهب الهی نیازمند توجه و نگاه ویژه مسئولان و سرمایه گذاران بخش خصوصی است.
نکته ای که فرماندار مینودشت نیز به آن اذعان دارد و تنها راه شکوفایی و استفاده بهینه از این ظرفیت ها را شناسایی و معرفی آن به سرمایه گذاران داخل و خارج از استان و کشور می داند.
سیدرضا طباطبایی می گوید که مینودشت به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و دارا بودن مکان های گردشگری و تفرجگاهی، مذهبی و جاذبه های طبیعی و نیز کارگاه های تولیدی و صنعتی، ظرفیت و پتانسیل های بالقوه ای برای پیشرفت و توسعه دارد.
وی اما گفت که تاکنون به صورت جدی به ظرفیت های بالقوه مینودشت توجه نشده و نیاز است تا دراین خصوص مطالعات و اقدامات اساسی صورت گیرد تا مسیر توسعه و پیشرفت این شهرستان بیش از پیش تسریع و شتاب گیرد.
طباطبایی اضافه کرد: اولویت نخست مدیران مینودشت دربخش های مختلف باید شناسایی ظرفیت ها و معرفی آن به سرمایه گذاران باشد و در کنار آن نسبت به رفع موانع و نیز اعتماد سازی با ایجاد مشوق های لازم اقدام نمایند.
وی تصریح کرد: مینودشت ظرفیت های بالقوه ای درحوزه گردشگری، کشاورزی، صنعت و صنایع دستی دارد که می توان با استفاده بهینه از این ظرفیت ها، به رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال و رشد و توسعه پایدار شهرستان کمک کرد.
فرماندار مینودشت در تشریح ظرفیت های این شهرستان گفت: مهمترین ظرفیت مینودشت حوزه کشاورزی است که با حدود 30 هزار هکتار اراضی کشاورزی، مستعد زراعت، باغبانی و کشت گیاهان دارویی است.
وی افزود: دراین بخش احیای کشت توتون، توسعه نوغانداری و نیز باغات مثمر در اراضی شیبدار و گیاهان دارویی و راه اندازی صنایع فراوری و تبدیلی آن می تواند علاوه بر افزایش درآمد بهره برداران، هزاران فرصت شغلی پایدار نیز در مینودشت ایجاد نماید.
طباطبایی حوزه گردشگری را دومین ظرفیت بالقوه توسعه مینودشت دانست و اضافه کرد: این شهرستان 45 هزار هکتار اراضی جنگلی که جزو منابع ملی است و نیز 30 هزار هکتار دیگر که مستثنیات تصرفی مردم از سال های قبل می باشد، دارد.
وی گفت: طبیعت زیبا و بکر عرصه های جنگلی مینودشت، وجود چشمه ها و آبشارهای زیبا و مناطق کوهستانی آن از بهترین ظرفیت ها برای جذب گردشگر و توریست داخلی و خارجی است که باید برای آن برنامه ریزی شود.
طباطبایی، احداث مراکز اقامتی، بوم گردی و پذیرایی و ایجاد امکانات رفاهی را از جمله نیازهای مینودشت ذکر کرد که بخش خصوصی می تواند در این زمینع ها فعالیت کند.
فرماندار مینودشت ادامه داد: بخش قابل توجهی از 76 روستای این شهرستان در مناطق جنگلی و کوهستانی قرار دارند که می توان با فراهم کردن امکانات مناسب از این روستاها برای توسعه بوم گردی و جذب گردشگر استفاده کرد.
وی گفت: صنایع دستی، ابریشم بافی، البسه و پوشاک محلی و غذاهای سنتی اهالی روستاهای مینودشت نیز جذابیت های خاصی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد که می توان از آن استفاده نمود.
طباطبایی اضافه کرد: علاوه بر این، منطقه ویژه ای به نام 'چراغ تپه' در حومه این شهر قرار دارد که از آن به بام مینودشت یاد می شود و در گذشته یک سایت پروازی پاراگلایدر بوده است.
وی گفت: این منطقه بسیار زیبا مستعد ایجاد مرکز رفاهی و تفریحی مانند تله کابین و جاده سلامت است که می تواند میزبان شهروندان و دیگر مردم شهرهای همجوار و نیز گردشگران داخلی و خارجی باشد.
طباطبایی، سایت پروازی 'ترسه' را از دیگر فرصت های مینودشت برای سرمایه گذاری و توسعه ذکر کرد و اظهار داشت: این مجموعه از کم نظیرترین مکان ها در کشور برای ورزش های پروازی (پاراگلایدر) است.
وی افزود: این مکان با چشم انداز زیبا می تواند علاوه بر توسعه وزش های پروازی، به یک مجموعه تفریحی و گردشگری نمونه تبدیل شود.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مینودشت نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به ظرفیت های بوم گردی این شهرستان اشاره کرد و گفت: هم اکنون 6 واحد بوم گردی روستایی در مینودشت فعال است که با راه اندازی 10 واحد دیگر تا پایان امسال، این رقم به 16 واحد افزایش می یابد.
به گفته رضا پورمهدی، علاوه بر واحدهای بوم گردی فعال مینودشت، برای راه اندازی هشت واحد دیگر در روستاهای جنگلی و ییلاقی این شهرستان نیز موافقت اصولی صادر شده که مراحل اداری آن درحال انجام است.
وی با اشاره به ارائه 12 درخواست دیگر برای راه اندازی بوم گردی روستایی در مینودشت، اضافه کرد: برای راه اندازی هر واحد بوم گردی تسهیلات ویژه ای از یک تا پنج میلیارد ریال پرداخت می شود.
به گزارش ایرنا، بوم گردی یا گردشگری روستایی مدل جدیدی از صنعت توریسم است که درسال های اخیر در نقاط مختلف کشور از جمله گلستان که از حیث اقلیم آب و هوایی و مناظر طبیعی از استان های برتر به شمار می رود، مورد توجه قرار گرفته است.
در بوم گردی، گردشگران به جای حضور در مکان های مجلل و اقامت در هتل های چند ستاره ترجیح می دهند به روستاها بروند و در مناطق بکر با استفاده از امکانات و تجهیزات بومی و سنتی تفریح کنند.
توسعه و رونق بوم گردی علاوه بر جلوگیری از تخریب محیط زیست و رویه نادرست تبدیل روستا به شهر با ساخت و سازهای غیر اصولی، به ایجاد اشتغال و درآمد از منابع محلی در روستاها کمک می کند.
فرماندار مینودشت، حوزه صنعت را از دیگر فرصت های جذب سرمایه گذاری و توسعه این شهرستان ذکر کرد و گفت: برای استقرار صنایع درشهرک صنعتی مینودشت که فاز نخست آن به مساحت 28 هکتار تکمیل شده، 12 هکتار دیگر پیش بینی شده است.
طباطبایی افزود: هم اکنون 44 واحد تولیدی در شهرک صنعتی مینودشت قرارداد دارند که تاکنون 60 درصد آن فعال شده اند و بقیه نیز یا درحال عملیات اجرایی بوده یا به دلایلی فعلا غیرفعال می باشند.
وی اضافه کرد: در فاز دوم شهرک صنعتی مینودشت به مساحت 12 هکتار، زیرساخت های اولیه فراهم شده و آماده واگذاری زمین به سرمایه گذاران است.
فرماندار مینودشت گفت: این شهرستان به لحاظ قرار گرفتن در منطقه کمتر توسعه یافته از 10 تا 15 سال معافیت مالیاتی برای استقرار صنایع برخوردار است که مشوق خوبی برای سرمایه گذاری دربخش های مختلف است.
طباطبایی همچنین از برنامه ریزی برای برگزاری همایش بزرگ ویژه سرمایه گذاران محلی، استانی، کشوری و درصورت امکان ایرانیان خارج از کشور در مینودشت خبر داد و افزود: این همایش با هدف معرفی ظرفیت های سرمایه گذاری به بخش خصوصی تا قبل از ایام دهه مبارک فجر امسال برگزار می شود.
شهرستان مینودشت با افزون بر 80 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.



بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : مینودشت
  • بازدید : 798
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 1864

نظرات این مطلب :

آرشیو

<    «  اردیبهشت 1403  »    >
شیدسچپج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 26
بازدید دیروز: 1058
بازدید ماه:1128
بازدید سال:7761
بازدید کل:1183743